
Betala hyran
För att bo i din lägenhet behöver du betala hyra. Hyran debiteras månadsvis i förväg, vilket innebär att du i slutet av varje månad betalar för nästkommande månad. Hyresavierna skickas ut en gång i månaden.
Du kan välja att få din hyresavi per post, via e-post eller som E-faktura direkt till din internet- eller mobilbank. Oavsett vilket alternativ du väljer kan du alltid se dina avier på Mina sidor. Det finns också möjlighet att betala hyran via autogiro.
Sidmeny
Din hyresavi
För att bo i din lägenhet behöver du betala hyra. Hyran debiteras månadsvis i förväg. Det betyder att du i slutet av varje månad betalar för nästa månad.
Hyresavierna skickas ut en gång i månaden. Du kan välja om du vill få din hyresavi per post, till din e-post, eller direkt till din bank som E-faktura. Oavsett vad du väljer kan du alltid se din hyresavi på mina sidor. Det går även att betala med Autogiro.
Från och med 2026 kommer pappers avier som skickas med post åläggas en administrativ kostnad om 50 kr per avi.

Betalningen för din hyra dras automatiskt varje månad och du slipper hålla koll. Avier för annat än hyras betalar du manuellt.

Alla avier till dig skickas direkt in i din bank, allt är ifyllt – det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.
Inbetalning
Om du betalar med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto. Annars betalar du med hjälp av din internet bank och hyresavi.
I de flesta fall betalar du samma summa varje månad, men det finns några undantag. På en del av våra områden debiteras den faktiska kostnaden för till exempel vatten eller värme, då kan kostnaden variera från månad till månad.
Tillval och hyresjustering
Om du gjort ett tillval och fått det installerat kommer summan för tillvalet att läggas till på din hyreskostnad. Om tillvalet installeras efter att du redan fått hyresavierna kommer du få fristående fakturor för de månader som redan aviserats.
För dig som normalt sett betalar via autogiro betyder detta att du kommer få en faktura per post som ska betalas manuellt, därefter bakas kostnaden in i din hyra och dras tillsammans med din hyra.
En gång per kalenderår justeras hyran enligt överenskommelse med Hyresgästföreningen.

Engångskostnader
Om du begärt ut extra nyckel eller tagg debiteras detta på en egen engångsfaktura. Även extra besiktningstillfällen, utöver förbesiktning och slutbesiktning samt eventuella besiktningsanmärkningar debiteras på en egen faktura.
För dig som normalt sett betalar via autogiro betyder detta att du kommer få en faktura per post som ska betalas manuellt.
När du inte kan betala din hyra
Din hyreskostnad ska vara en prioriterad kostnad. Det betyder att om du har svårt att betala dina räkningar så ska hyran gå först. Det är alltid bättre att du hör av dig om du har svårt att betala under en månad.
Om vi saknar din inbetalning skickas en påminnelse ut per sms efter 3 dagar. Det är därför viktigt att du ser till att vi har rätt kontaktuppgifter till dig i våra register. Logga in på mina sidor för att justera dina kontaktuppgifter.
Om vi fortfarande saknar din betalning efter 8 dagar kommer fakturan skickas till inkasso för vidare hantering. Detta medför merkostnader för dig.
Därför rekommenderar vi alltid att du hör av dig till oss så fort du vet att du kommer ha svårt att betala din avi, innan den gått vidare till inkasso. För hyresgäster som brukar betala sina avier i tid kan vi ibland erbjuda temporära lösningar.
Inkassoförfarande
När en faktura skickats vidare till inkasso behöver du ta kontakt med inkassobolaget angående din betalning. Idag använder vi oss av inkassobolaget Profina.
Om en faktura saknar betalning under längre tid eller flera fakturor saknar betalning kommer ärendet skickas vidare till Kronofogden. I vissa fall kan avhysning bli aktuellt.

Vanliga frågor
Här hittar du vanliga frågor om ditt boende och hur man söker bostad.

Mina sidor
Gör felanmälan, se fakturor, ändra kontaktuppgifter.