Integritetspolicy
AB Bjuvsfastigheter behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i den allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och Rådets förordning 2016/67) GDPR.
Rättsligt stöd för behandlingen av dina personuppgifter
All behandling av personuppgifter måste uppfylla de grundläggande principer som anges i dataskyddsförordningen. Principerna innebär bland annat att personuppgifter bara får samlas in för berättigade ändamål och att mängden uppgifter ska begränsas till vad som är nödvändigt för ändamålen.
AB Bjuvsfastigheter behandlar personuppgifter för att kunna:
- Administrera hyresavtal och hyresbetalningar,
- Tillhandahålla och underhålla hyreslägenheter
- Kommunicera med hyresgäster
- Fullgöra rättsliga förpliktelser
Insamling av personuppgifter
Exempel på personuppgifter som Bjuvs kommun samlar in och behandlar är:
- Namn
- Personnummer
- Adress
- Telefonnummer
- E-postadress
- Kö-historik
- Information om nuvarande eller tidigare sammanboende
- Anställningsinformation
- Intyg från arbetsgivare eller tidigare hyresvärdar
- Ekonomisk information som är nödvändig för att kunna uppfylla våra åtaganden
För personer med skyddad identitet gäller särskilda riktlinjer och rutiner kring insamling och behandling av personuppgifter.
Hur får vi dina personuppgifter?
AB Bjuvsfastigheter samlar in och behandlar de personuppgifter som en registrerad person (t.ex. en blivande hyresgäst, hyresgäst, anhörig eller medhjälpare till hyresgäst eller blivande hyresgäst, andrahandshyresgäst, arbetssökande, medarbetare, extern leverantör eller enskild person) själv lämnar till bolaget i olika situationer och sammanhang.
Exempelvis:
- När en blivande hyresgäst registrerar sig på Mina sidor
- I samband med kontraktsskrivning
- När en enskild person kontaktar AB Bjuvsfastigheter, exempelvis via Mina sidor, telefon, e-post eller sociala medier
Utöver de uppgifter som personer själva lämnar till oss eller som vi samlar in via våra egna kanaler och system, kan vi även samla in personuppgifter från annan part. Det kan exempelvis handla om adressuppgifter från offentliga register för att säkerställa att vi har rätt adressuppgifter till dig eller uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag.
AB Bjuvsfastigheter kan även samla in personuppgifter i samband med dokumentation av vår verksamhet och evenemang. Detta kan inkludera text, såsom intervjuer, namn och bilder (fotografier och videoupptagningar) samt ljudinspelningar. Kanske förtydliga att detta avser situationer där samtycke finns?
Dina personuppgifter används av AB Bjuvsfastigheter samt våra personuppgiftsbiträden, som i sin tur också är bundna av reglerna i den allmänna dataskyddsförordningen. Personuppgiftsbiträden behandlar personuppgifter för vår räkning, till exempel leverantörer av ärendehanteringssystem.
AB Bjuvsfastigheter lämnar inte ut personuppgifter till andra myndigheter eller bolag, såvida det inte finns en skyldighet för kommunen att göra det på grund av lag, förordning eller myndighetsbeslut. AB Bjuvsfastigheter lyder under offentlighetsprincipen, vilket innebär att vi är skyldiga att lämna ut allmänna handlingar vid en sådan begäran. Före utlämnandet genomförs en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Överföring till tredje land
Personuppgifter som hanteras på kommunens egna servrar överförs inte till länder utanför EU/EES. I de fall där kommunen anlitar personuppgiftsbiträden har de genom avtal förbundit sig att följa dataskyddsförordningens bestämmelser. Detta innebär att personuppgiftsbiträdena är skyldiga att informera kommunen om uppgifterna skulle överföras till tredje land och vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder.
Hur länge sparas uppgifterna?
Personuppgifterna lagras endast så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål för vilka de samlades in och i enlighet med gällande lagstiftning.
Exempelvis sparas inte dina inskickade inkomstuppgifter, så som anställningsavtal och lönespecifikationer hos oss efter att en kontroll utförts. Därför måste dessa uppgifter skickas in på nytt inför varje prövning.
Dina rättigheter som registrerad
Du har rätt att begära tillgång till, rättelse av, eller radering av dina personuppgifter. Du har även rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter samt att begära begränsning av behandlingen. För att utöva dessa rättigheter, vänligen kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan.
Personuppgiftsansvarig
AB Bjuvsfastigheter är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Det innebär att bolaget ansvarar för att dina uppgifter behandlas på ett lagligt och korrekt sätt.
Kontakt
Om du har några frågor avseende behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill begära ut registerutdrag eller rättning av felaktiga uppgifter är du välkommen att kontakta kommunens kontaktcenter.
Postadress
Bjuvs kommun
Box 108
267 23 Bjuv
Telefon: 042 – 45 851 50
E-post: kundtjanst@bjuvsfastigheter.se
Dataskyddsombud
I Bjuvs kommun finns ett dataskyddsombud som ska hjälpa de personuppgiftsansvariga med dataskyddsfrågor. Ombudet ska också vara kontaktpersoner gentemot Integritetsskyddsmyndigheten och allmänheten.
Kontaktuppgifter till dataskyddsombud för samtliga nämnder i Bjuvs kommun:
Melinda Höglind
Telefon: 042-458 56 62
E-post: dataskyddsombud@bjuv.se