Ett tryggt och trivsamt boende

Vi vill att du ska trivas och känna dig trygg som hyresgäst hos oss. Vi följer alltid hyreslagen och behöver ditt godkännande vid varje tillfälle som vår personal går in i din lägenhet för reparationer och underhåll. För allas trivsel och säkerhet finns även en del saker du som hyresgäst bör tänka på och ta ansvar för.

Trivselregler för dig som hyresgäst

Under boendetiden måste du som hyresgäst betala din hyra i tid samt vara aktsam om lägenheten och gemensamma utrymmen som tvättstuga, trapphus och miljörum. Vi kräver att du visar hänsyn mot dina grannar och lämnar lägenheten hel och ren vid utflytt. Om något inte fungerar som det ska i din lägenhet eller de gemensamma utrymmena vill vi att du kontaktar oss snarast möjligt. Detta gäller även om åverkan eller inbrottsförsök gjorts i något utrymme.

Skadedjur

Om du misstänker att det finns skadedjur i eller kring lägenheten måste du omgående kontakta Anticimex på telefon 075 – 245 10 00. Denna service ingår i ditt hyresavtal och kostar ingenting för dig.

Hög ljudnivå:

Vid fest och firande ska du som hyresgäst meddela dina grannar i förväg. Genom att informera med en lapp i trapphuset kan dina grannars överseende öka. Skriv när festen kommer att avslutas och be dem att ringa på om ljudnivån blir för hög. Vi kräver att du som hyresgäst respekterar våra tidsramar om lägre ljudnivå mellan kl. 22.00- 06.00.

Hyresgästinflytande:

Som hyresgäst hos Bjuvsfastigheter har du möjlighet till inflytande när det gäller ditt boende. Ta kontakt med oss om du har idéer som gör boendet mer trivsamt och tryggt. Vi har ett samarbete med den lokala hyresgästföreningen och avsätter varje år medel till olika aktiviteter i bostadsområdena.

Tvättstuga:

För våra boendes trivsel har vi ett antal regler som gäller i tvättstugorna. Det är till exempel viktigt att du lämnar tvättstugan ren och fin för nästa användare.


Brandsäkerhet

Alla våra lägenheter är utrustade med brandvarnare och de ska vara monterade så centralt som möjligt, förslagsvis i hallen. Om lägenheten är stor behövs mer än en brandvarnare. Kontakta oss om det mot all förmodan saknas en brandvarnare i din lägenhet. Det är din skyldighet som hyresgäst att kontrollera brandvarnarens funktion och att batteriet byts vid behov. Prova din brandvarnare minst två gånger om året.

Av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att själv installera hushållsmaskiner, dra elkablar eller göra annan elektrisk installation. All elektrisk installation ska utföras av fackman. Om du låter installera tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin måste lägenheten utrustas med jordfelsbrytare.


Du kan beställa jordfelsbrytare som ett tillval. Kontakta oss för mer information.

Vattenlås

Stopp i vasken förekommer då och då. Tur att det enkelt kan undvikas med regelbunden rengöring av vattenlåset. Vattenlåset är den del av avloppsröret som är böjt, vilket skapar en barriär som förhindrar att dålig lukt och ohyra tränger upp. Det samlas lätt smuts i det böjda röret, vilket tids nog sätter stopp för vattenflödet. Rengöring kan du enkelt sköta på egen hand, men du är också välkommen att kontakta kundtjänst.

Studsmatta / pool

Du är välkommen att använda gräsytorna runt din bostad för lek, spel och andra gemensamma aktiviteter, så länge du visar hänsyn till dina grannar. Men kom ihåg att det inte är tillåtet att ha studsmatta eller pool på allmänna markytor i området, det vill säga på Bjuvsfastigheters mark. Bjuvsfastigheter har inte möjlighet att bevaka utrustningen eller se till att den används på ett riskfritt sätt. Lägenheternas uteplatser lämpar sig generellt inte för pooler, studsmattor och annan större lekutrustning. En mindre pool är dock tillåtet liksom mindre lekutrustning – förutsatt att den inte stör dina grannar och är lämplig på platsen.

Som hyresgäst bär du det fulla juridiska ansvaret för alla föremål och leksaker som finns på uteplatsen, samt att alla aktuella säkerhetsföreskrifter följs. Du måste själv ta reda på vilka säkerhetsföreskrifter som gäller. Påfyllning av pool ska ske med kallvatten och tömning av vatten ska ske på ett sätt som inte riskerar skador på kringliggande mark eller fastigheter. Undersök hur din hemförsäkring täcker eventuella skador om oturen är framme.

Trygghetsjour:

Om du upplever onormala störningar i anslutning till bostaden ber vi dig kontakta trygghetsjouren på telefon 042 – 45 85 150. Välj Bostadsfrågor (knappval 1).
Därefter knappval 3 för Jour.

Om du upplever upprepade störningar är det viktigt att du för anteckningar om dessa och lämnar in till oss tillsammans med kontaktuppgifter. Är ni flera grannar som upplever störningar kan ni göra en gemensam anmälan. Vi lämnar aldrig ut era namn.

Sök bostad

Ledigt just nu! Sök bostad på våra bostadssidor.

Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor om ditt boende och hur man söker bostad.