Hyran och Autogiro
För att bo i din lägenhet behöver du betala hyra. Hyran debiteras månadsvis i förväg. Det betyder att du i slutet av varje månad betalar för nästa månad. Du kan välja om du vill få din hyresavi per post eller till din e-post, oavsett vad du väljer kan du alltid se din hyresavi på mina sidor. Att betala hyran med autogiro är ett bekvämt och enkelt sätt att ha ordning och reda på hyresbetalningen. Allt sköts automatiskt, vilket gör att du slipper ägna en tanke åt att betala i tid. Perfekt om du skulle vara på resa, till exempel.
Sidmeny
Din hyresavi
För att bo i din lägenhet behöver du betala hyra. Hyran debiteras månadsvis i förväg. Det betyder att du i slutet av varje månad betalar för nästa månad.
Hyresavierna skickas ut en gång i kvartalet, då får du tre avier, en för varje månad. Det är viktigt att du betalar avierna i rätt ordning. Du kan välja om du vill få din hyresavi per post eller till din e-post, oavsett vad du väljer kan du alltid se din hyresavi på mina sidor. Det går även att betala med autogiro.
Inbetalning
Om du betalar med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto. Annars betalar du med hjälp av din internet bank och hyresavi.
I de flesta fall betalar du samma summa varje månad, men det finns några undantag. På en del av våra områden debiteras den faktiska kostnaden för till exempel vatten eller värme, då kan kostnaden variera från månad till månad.
Tillval och hyresjustering
Om du gjort ett tillval och fått det installerat kommer summan för tillvalet att läggas till på din hyreskostnad. Om tillvalet installeras efter att du redan fått hyresavierna kommer du få fristående fakturor för de månader som redan aviserats.
För dig som normalt sett betalar via autogiro betyder detta att du kommer få en faktura per post som ska betalas manuellt, därefter bakas kostnaden in i din hyra och dras tillsammans med din hyra.
En gång per kalenderår justeras hyran enligt överenskommelse med Hyresgästföreningen.
Engångskostnader
Om du begärt ut extra nyckel eller tagg debiteras detta på en egen engångsfaktura. Även extra besiktningstillfällen, utöver förbesiktning och slutbesiktning samt eventuella besiktningsanmärkningar debiteras på en egen faktura.
För dig som normalt sett betalar via autogiro betyder detta att du kommer få en faktura per post som ska betalas manuellt.
När du inte kan betala din hyra
Din hyreskostnad ska vara en prioriterad kostnad. Det betyder att om du har svårt att betala dina räkningar så ska hyran gå först. Det är alltid bättre att du hör av dig om du har svårt att betala under en månad.
Om vi saknar din inbetalning skickas en påminnelse ut per sms efter 3 dagar. Det är därför viktigt att du ser till att vi har rätt kontaktuppgifter till dig i våra register. Logga in på mina sidor för att justera dina kontaktuppgifter.
Om vi fortfarande saknar din betalning efter 8 dagar kommer fakturan skickas till inkasso för vidare hantering. Detta medför merkostnader för dig.
Därför rekommenderar vi alltid att du hör av dig till oss så fort du vet att du kommer ha svårt att betala din avi, innan den gått vidare till inkasso. För hyresgäster som brukar betala sina avier i tid kan vi ibland erbjuda temporära lösningar.
Inkassoförfarande
När en faktura skickats vidare till inkasso behöver du ta kontakt med inkassobolaget angående din betalning. Idag använder vi oss av inkassobolaget Profina.
Om en faktura saknar betalning under längre tid eller flera fakturor saknar betalning kommer ärendet skickas vidare till Kronofogden. I vissa fall kan avhysning bli aktuellt.
Så betalar du din hyra med autogiro
För autogirobetalning av hyran till Bjuvsfastigheter krävs ett medgivande från dig som hyresgäst. Autogiro är gratis i de flesta banker och är dessutom ett bra miljöval eftersom det sparar in åtskilliga pappersfakturor.
Med autogiro dras beloppet från ditt konto automatiskt varje månad. Detta sker natten till den sista vardagen i månaden. I det fall det saknas täckning på ditt konto görs ytterligare ett försök natten till den första vardagen i nästkommande månad. Om det även vid det tillfälle saknas täckning på kontot måste inbetalningen ske manuellt. Hämta autogiroblanketten här. Skriv ut, fyll i och signera. Skicka därefter in ifylld blankett till kundtjanst@bjuvsfastigheter.se eller per post till
AB Bjuvsfastigheter
Mejerigatan 1
26723 Bjuv
Du kan även mejla oss om du vill få autogiroblanketten hemskickad.
Ansök med mobilt BankID
Har du ett MobiltBankID kan du ansöka om autogiro här (länk)
Om du saknar BankID
Saknar du elektronisk signering kan du mejla till kundtjänst kundtjanst@bjuvsfastigheter.se. Vi skickar ut en blankett till dig tillsammans med ett svarskuvert.
Vanliga frågor
Här hittar du vanliga frågor om ditt boende och hur man söker bostad.
Mina sidor
Gör felanmälan, se fakturor, ändra kontaktuppgifter.